درختان بخش مهمی از زندگی ما هستند. به محیط زندگی ما زیبایی و آرامش می بخشند، شهرها و معابر ما را زینت می دهند و به بهبود شرایط آب و هو ا کمک می کنند. درختان از خاک در برابر فرسایش مخافظت می کنند و منبع تغذیه و زیستگاه انواع گونه های جانوری هستند. حیات کره زمین و جانداران آن، بدون درخت ممکن نیست. به همین دلیل صرف هزینه و نیرو برای توسعه درخت کاری یک سرمایه گذاری مهم و ضروری محسوب می شود.

درخت کاری و نقش آن در نجات زمین

درخت کاری، راهی برای حفظ محیط زیست

جنگل ها و مراتع، زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری هستند. برای محافظت از این گونه ها، حفظ جنگل ها و مقابله با جنگل زدایی لازم است. در حال حاضر و به دلیل توسعه شهرها، بسیاری از حیوانات محل زندگی خود را از دست داده اند و برای پیدا کردن غذا با مشکل مواجه شده اند. در این زمینه درخت کاری می تواند راه حل مناسبی برای افزایش فضای سبز به عنوان زیستگاه و منبع تغذیه حیوانات باشد.

درخت کاری راهی برای حفظ محیط زیست

درخت کاری همچنین از فرسایش خاک جلوگیری می کند. ریشه های درختان با فرسایش و از بین رفتن خاک مقابله می کنند و به خوبی این پدیده مخرب را کنترل می کنند. ضمن این که این ریشه ها آب باران را جذب و ذخیره کرده و به این طریق از هدر رفتن آن جلوگیری می کنند.

اما نقش دیگر درخت کاری در حفظ محیط زیست به تاثیر آن در مصرف کمتر انرژی برمی گردد. وجود درختان در مناطق مسکونی و اطراف خانه ها، علاوه بر پاکیزگی هوا موجب می شود نیازهای مربوط به تهویه مطبوع تا 30 درصد کاهش پیدا کند. به این ترتیب 20 تا 50 درصد در مصرف انرژی مورد نیاز برای سرمایش و گرمایش منازل صرفه جویی می شود.

درخت کاری در مقابله با بحران های زیست محیطی

امروزه این حقیقت به خوبی اثبات شده است که با تقویت و توسعه درخت کاری می توان با بحران های زیست محیطی مقابله کرد. وجود درختان علاوه بر این که تاثیر عواملی چون نور خورشید، باران و باد را تعدیل می کند، موجب می شود گرد و غبار و عوامل آلاینده هوا کاهش پیدا کنند. برگ درختان ذرات ناسالم هوا را که عامل اصلی مشکلات تنفسی هستند، جذب کرده و به تصفیه هوا کمک می کند. همچنین درختان از طریق عمل فتوسنتز کربن دی اکسید موجود در هوا را گرفته و اکسیژن آزاد می کنند. کاهش کربن دی اکسید به عنوان یکی از گازهای گلخانه ای تاثیر زیادی در مقابله با پدیده گرم شدن زمین دارد.
در آخر باید گفت که وجود درختان مانع مناسبی در برابر سیل و خطرات زیست محیطی ناشی از آن است. ریشه های درختان نفوذپذیری خاک را افزایش داده و موجب می شوند آب بیشتر به اعماق زمین فرو رفته و کمتر جاری شود.
تاثیر درخت کاری در مبارزه با بحران های زیست محیطی به همین موارد خلاصه نمی شود و برنامه ریزی و عزم جدی برای تقویت درخت کاری می تواند با فواید بیشماری همراه باشد.
منابع