درختکاری یکی از مهمترین روزهایی است که به دلیل اهمیت نقش ان در آموزش حفاظت از محیط زیست، در دنیا حتما یک روز به نام روز درختکاری نامگذاری شده است. جمعیت کره زمین در حال افزایش بوده و این بدان معنا است که طبیعت در خطر است. لذا برنامه های درختکاری هر ساله باید مصمم تر و پرشورتر از قبل برگزار گردد تا فرزندان ما یاد بگیرند چگونه باید از محیط زیست محافظت کنند.

برای مشارکت در درختکاری چه کار کنیم

راهکارهای حمایت از  درختکاری

هر کدام از ما سهمی در طبیعت داریم. تصور کنید اگر هر سال هر کدام از ما یک درخت بکاریم، چه کمک بزرگی به بشریت و نسل های آینده خواهیم کرد. ما در برابر این نعمت مسئول هستیم و باید قدمی در راستای حفاظت از جنگل ها و طبیعت بر داریم. برای این منظور می توانیم حمایت خود را به یکی از روش های زیر نشان دهیم:

1-حمایت درختکاری از طریق خرید درخت

یکی از فعالیت هایی که هر یک از ما می تواند برای روز درختکاری انجام دهد، خرید نهال درخت است. با توجه به اینکه شهرداری هر منطقه طراحی های زیبایی برای باغ و پارک در نظر دارد لذا بهترین کار این است که نهال های مورد نیاز را به شهرداری منطقه تحویل داده و امر کاشت را به آن ها بسپارید. البته می توانید خودتان در این مراسم شرکت نموده و براساس طرح ارائه شده، به کارگران شهرداری کمک کنید.

2-حمایت از روز درختکاری از طریق مالی

حتما نیازی نیست برای روز درختکاری نهال در دست داشته و کاشت درخت را انجام دهیم. بلکه ما می توانیم تا حدی که در توان داریم، از طریق مالی به مراسم درختکاری کمک کنیم. همانگونه که گفتم شهرداری ها طراحی فضای سبز را انجام می دهند و برای این طراحی، درختان خاصی را در نظر دارند. در نتیجه ممکن است نهالی که شما خریده اید، مناسب چنین فضایی نباشد. بنابراین توصیه می کنیم هزینه خرید نهال را پرداخت نموده و امر خرید را به شهرداری و افراد مربوطه واگذار نمایید.

3-جذب نیروهای حمایتی برای روز درختکاری

اقدام دیگری که شما به عنوان یک انسان مسئول نسبت به طبیعت می توانید برای درختکاری انجام دهید، جذب و ترغیب افراد برای حمایت از درختکاری است. در میان دوستان، آشنایان، همکاران و... اقدامات فرهنگی انجام داده و آن ها را ترغیب کنید که یا از طریق خرید نهال و یا از طریق مالی، مراسم روز درختکاری را حمایت کنند. این مسئله باید در مدارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اگر مدیران مدارس مراسم روز درختکاری را با آداب و رسوم انجام دهند، از نظر تربیتی فرزندان ما آموزش می بینند که به این روز مهم بها داده و به بهترین شکل درختکاری را انجام دهند.

4-ارائه برنامه های آموزشی

اگر شما دستی در هنر داشته و می توانید با تهیه پوستر های تبلیغاتی، انیمیشن های روز درختکاری و... به فرهنگسازی مراسم درختکاری کمک کنید، در واقع به نجات جان زمین کمک کرده اید. بچه ها به این قبیل برنامه علاقمند هستند و شما با این کار آن ها را ترغیب به درختکاری نموده اید. 

5-درختکاری با خرید بلیط هواپیما

یکی دیگر از روش هایی که حامیان درختکاری از آن برای کاشت نهال در طبیعت استفاده میکنند ، حمایت از کمپین های درختکاری برند ها و شرکت های معروف است. در دنیا خیلی از شرکت های مطرح ، با برگزاری کمپین های سبز ، سعی میکنند در سبز تر کردن کره زمین نقشی را ایفا کنند و معمولا هم این حرکات توسط مردم حمایت میشود. در ایران هم سفرنتورک ، که یک سایت فروش بلیط هواپیما است این حرکت را آغاز کرده است. در این کمپین (که نامش - درختکاری با خرید بلیط هواپیما - می باشد ) ، بدون گرفتن مبلغی اضافی بابت درختکاری ، تنها کاری که میبایست انجام دهیم این است که بلیط خود را از این شرکت بخریم ، به همین سادگی ؛ چون سفرنتورک بابت هر بلیط فروخته شده ، درصدی از سودش را برای درختکاری اهدا میکند. تا کنون این شرکت پروژه هایی را در مناطق مختلف از جمله منطقه سرپل ذهاب انجام داده است.