درخت کاری در فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. در فرهنگ ایرانی درختکاری از زمان های بسیار دور رواج داشته و همواره امر پسندیده ای بوده است. در دین مبین اسلام نیز بر اهمیت درخت کاری همواره توصیه های مکرر شده است تا آنجایی که بسیاری از روحانیون درختکاری را جزئی از اعمال صالح می دانند. حضرت علی (ع) در روزهای گرم و در دمای طاقت فرسای عربستان به درخت کاری مشغول می شد. بنابراین لازم است درخت کاری به یک فرهنگ پسندیده تبدیل شود تا جامعه ی اسلامی اهمیت کشت و زرع و درخت کاری را برای جهانیان آشکار کند.

اهمیت درختکاری در فرهنگ ایرانی اسلامی

اهمیت درخت کاری در سیره ی اسلامی

  • در آموزه های دینی ما و همچنین در بسیاری از روایات که نقل شده است اهل بیت گرامی ما این امر را جزء اعمال صالح و عبادت الهی می دانند. پیامبر گرامی اسلام و همچنین اهل بیت همواره در طی زندگی خود تلاش و همت ویژه ای برای درخت کاری داشته اند. همچنین علاوه بر این مسئله پیامبر همواره توصیه های مکرری برای این امر داشته است.
  •  حضرت علی (ع) نیز که خود امام اول شیعیان و جانشین به حق پیامبر می باشند قبل از دوران خلافتشان تعداد زیادی درخت خرما کاشت به گونه ای که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. در زیر چند روایت از معصومین (ع) داریم که نشان می دهد درختکاری در دین مبین اسلام امری بسیار سفارش شده و پسندیده می باشد که همواره پیامبر و امامان ما شیعیان خود را درخت کاری توصیه کرده اند.
  • امام صادق (ع) در روایتی می فرماید: "کشاورزان گنج‌های یک جامعه هستند، آنها چیزهای پاک‌ را می‌کارند و خداوند بزرگ آن  را  از زمین خارج می‌کند. آن‌ها در قیامت بهترین مقام را دارند و از همه مردم نسبت به درگاه خداوند نزدیک‌ترند و نامشان به مبارکی برده خواهد شد."


اهمیت درخت کاری در سیره ی اسلامی
  • پیامبر اکرم نیز در روایتی دیگر بر مهم بودن امر درختکاری توصیه می کند و می فرماید:" هرکس نهالی بکارد، خداوند به مقدار میوه از درخت در می آیند در نامه اعمال او پاداش می‌نویسد."
  • با توجه به مطالب گفته شده آگاه می شویم که امر درخت کاری و حفظ محیط زیست در سیره پیامبر و معصومین جایگاه بسیار ویژه ای داشته است و همواره بر این موضوع مهم تاکید شده است. کشور ما ایران بهترین زمین ها و بهترین شرایط آب و هوایی را برای کشت و زرع و همچنین درخت کاری دارد.
  •  بنابراین با توجه به تاکید دین اسلام بر موضوع درخت کاری و همچنین وجود امکانات بسیار عالی در کشورمان به جای آلودی هوا و از بین بردن محیط زیست و همچنین قطع بی رویه درختان برای مصارف بشر چه بهتر آن که با تامل در سخنان معصومین دین مان تا می توانیم در هر جای کشورمان با توجه به شرایط زمین و آب و هوای یک منطقه به درخت کاری اقدام کنیم تا هم موجب زیبایی شویم و هم به محیط زیست کمک کنیم و چه بهتر آن که این درختان درختانی باشند که دیگر مردم هم بتوانند از آن ها بهره ببرند.